wtorek, 6 września 2011

Strona przedszkola na SharePoincie

Ninejszym postem rozpoczynam serię wpisów o tym jak postawiłem stronę przedszkola mojej córki - www.przedszkole33.pl na SharePoincie. Nie jest to powalające na nogi przedsięwzięcie z milionem wejść i tysiącami użytkowników, ale może stanowić dla Was wprowadzenie do stawiania własnych witryn/witryn klientów na SharePoincie.

Na początek to co każdy projekt powinien posiadać - planowanie i analiza wymagań.
Przedszkole miało już stronę, która była postawiona na PHPFusion. Oprócz tego że było niezbyt ładne to było też niefunkcjonalne - panie przedszkolanki nie mogły same edytować treści i zamieszczać ogłoszeń. Musiały z tym czekać na administratora, przez co część rzeczy pojawiała się z opóźnieniem. Ponieważ przedszkole nie moglo się dogadać z administratorem ogłosili, że szukają kogoś kto przejmie stronę i moja żona zgłosiła mnie na ochotnika. Z racji tego, że robiłem to społecznie i z doskoku, również moim głównym wymaganiem było jak najmniej pracy dla administratora po postawieniu witryny.

Z tego powodu mój wybór padł na SharePointa - panie przedszkolanki mają Office 2007, więc interfejs jest dosyć zbliżony i łatwiej było im się przesiąść. Dodatkowo dużym plusem była możliwość automatycznego zmniejszania i wrzucania zdjęć do galerii przy pomocy Picture Managera (wiem, że to słabe narzędzie, ale do tego celu nadaje się idealnie no i jak ktoś ma Office'a to ma też Picture Managera).

Kiedy już wiedziałem, że to ma być SharePoint zacząłem szukać platformy, na której go postawię. Niestety polskie możliwości hostowania SharePointa są mizerne i drogie, więc zacząłem szukać za granicą. Moim głównym kryterium była pojemność witryny oraz nielimitowana ilość użytkowników (planujemy postawić forum). Wybrałem apps4rent (http://www.apps4rent.com/sharepoint.html), które za niecałe 9 USD miesięcznie daje SharePoint foundation z 500 MB miejsca i nielimitowaną ilość użytkowników.

Konfiguracja usługi poszła dobrze z tym wyjątkiem, że pozwalają oni dołączyć tylko jedną domenę i to przypisaną na sztywno co spowodowało pewne problemy przy przełączaniu witryn - stara witryna musiała działać pod adresem www.przedszkole33.pl aż do uruchomienia nowej a nową musiałem już tworzyć pod adresem www.przedszkole33.pl i nie miałem dedykowanego IP. Problem obszedłem w ten sposób, że założyłem na apps4rent aplikację pod www.przedszkole33.pl i w moim laptopie wpisałem sobie w hosts\etc (więcej szczegółów) przekierowanie adresu www.przedszkole33.pl na IP apps4rent. Kiedy już witryna była gotowa zmieniłem przekierowanie DNSów na nową witrynę i gotowe - witryna byla publicznie dostępna.

Kilka rzeczy, o których warto pamiętać:
  • określcie jakie macie wymagania co do hostingu i co jest najważniejsze - pojemność, użytkownicy, edycja (Foundation, Standard, Enterprise), możliwości zarządzania
  • szukajcie hostingu, który spełnia wymagania i daje trochę zapasu - zmiana firmy hostinowej i migracja SharePointa może być uciążliwa (i kosztowna). Sprawdźcie jakie są możliwości dopinania różnych domen i administracji, najlepiej wybierajcie hostingi z darmowym miesiącem próbnym
  • przy hostowaniu za granicą weźcie pod uwagę dłuższe czasy reakcji oraz inne czasy serwisowe. Sprwadźcie czy w ramach jednego hostingu możecie wybrać lokalizację centrum danych.
  • sprawdźcie plany płatności i opłaty dodatkowe - niektórzy hosterzy wymagają zapłaty za cały rok, pobierają opłaty za konfigurację, mają ograniczony support itp. Z drugiej strony zapłata za cały rok może dać wam konkretne oszczędności.
  • przy zamawianiu usługi określcie język i jaki szablon ma być użyty do stworzenia witryny
  • upewnijcie się, że jest włączona edycja przez SPD i rozwiązania w trybie piaskownicy ("Sanboxed solutions") bo to znacznie ułatwi modfikację i customizację waszej witryny.
W następnym odcinku dostosowanie wyglądu witryny.

4 komentarze:

  1. Kiedy kolejny odcinek...?? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. lub znasz dobry link "dostosowania wyglądu witryny" do swoich potrzeb

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepraszam, już się zabieram do pisania - niestety ostani miesiąc to były konferencje przeplatane chorowaniem. Co do dobrych linków o dostosowywaniu wyglądu to na pewno warto zacząć od masterpage'a - http://sharepoint.microsoft.com/Blogs/GetThePoint/Lists/Posts/Post.aspx?ID=386, poznać co które style robią http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms438349.aspx. Warto korzystać z narzędzia do definicji themów SP (lub użyć do tego PPT) http://blogs.msdn.com/b/sharepointdev/archive/2011/02/03/working-with-sharepoint-2010-themes.aspx oraz wiedzieć za co odpowiadają kolory w theme - http://erikswenson.blogspot.com/2010/01/sharepoint-2010-themes.html
    Więcej szczegółów w następnym poście.

    OdpowiedzUsuń
  4. dziękuje za linki... mimo wszystko czekam na kolejne odcinki...

    OdpowiedzUsuń